get link Source De flesta småföretagare försöker hela tiden hitta på nya saker för at tjäna mer pengar.

http://indict.org.uk/?RAND=q-option-binario http://jonmcculloch.com/?svil=piattaforme-trading-forex-binario&b3d=9a Om dessa nya saker handlar om att förbättra miljön och etiken kan vi vara dubbelt nöjda.

strategie per vincere con le opzioni binarie http://dijitalkss.com/tag/unclimate-solutionsreport/ För visst finns det möjlighet att kombinera ökad lönsamhet med ökad godhet.

news Jag talar om CSR (corporate social responsibility), ett modeord bland storföretagen, men något som kan bli verklighet även för en småföretagare.

official site Ordet står för omtanke om miljö och personalen och att driva sitt företag på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.

http://www.omod.no/?demobilizaciya=indikator-f%C3%BCr-bin%C3%A4re-option&066=74 För många har CSR blivit synonymt med att bidra till välgörenhet, men Per Grankvist, som skrivit boken CSR i praktiken, menar att det är ett felaktigt synsätt. I Driva Egets septembernummer säger han så här:

الخيارات الثنائية عرضت لجنة الهدنة العسكرية – För en del har CSR blivit en moralisk fråga där företag vill kompensera dumma saker genom att göra gott någon annanstans. Men det är fel. I stället handlar det om att det du faktiskt gör ska vara hållbart. Att hitta en affärsmodell som fungerar både idag och om tio år, för företaget och för samhället.

http://skylinemediainc.com/?pokakal=opcje-binarne-forum-2017&bb6=69 Och den som tänker på det sättet kan både få fler kunder och högre lönsamhet.

Ta David Pilbäck, som har städfirman Gnistra Städ i Stockholm.

Han tyckte att andra städfirmor behandlade sina anställda dåligt.  Så han startade en städfirma med bra personalvård och miljövård i fokus.

Det  gjorde han till en lönsam affärsidé, och har nu kunder med extra höga krav, ofta finansbolag och advokatkontor som jobbar med känsligt material.

Nu har han råd att tacka nej till kunder som inte visar respekt för städyrket.

Att tänka CSR är också att försöka vända på affärsmodellerna åt ett mer etiskt och miljövänligt håll.

Så gjorde Ulf Jakobsson i Göteborg i sitt biluthyrningsföretag Move About. Hans bilar är de mest miljövänliga som finns, elbilar. Och han hyr ut dem i stället för att sälja dem.

Sådant kallas funktionsförsäljning, att sälja en funktion eller tjänst i stället för en vara. 

I stället för att sälja kopieringsapparater som driver tillverkarna att sälja nya maskiner tar man betalat efter hur många papper som kopieras – och drivkraften blir att ta färre kopior och försöka få maskinerna att hålla så länge som möjligt.

Om du tycker det känns jobbigt att på det här sättet tänka hållbarhet och samhällsansvar kan du tänka på att den smartaste lösningen för ditt företag  ofta är den smartaste lösningen också för samhället.

(Ur ett åttasidigt tema i Driva Eget nr 4, 2011)

Anders Andersson, Driva Eget, www.driva-eget.se

http://www.maheronline.org/?chepyrne=rike-single-menn Här är sex råd ur Driva Eget kring hur du kan tjäna på att tänka CSR:

1 Tänk inte välgörenhet.  CSR handlar om att använda resurserna på rätt sätt, inte kompensera för att du använder dem på fel sätt.

2 Tänk smart. Gå igenom din verksamhet och se vilka saker du kan lösa på ett smartare sätt.

3 Tänk samhällsansvar. Din egen energibesparing är också samhällets energibesparing. Börja med energin. Där finns det mycket pengar att spara, och det är lätt att mäta.

4 Tänk långsiktigt. Att ställa ut en fruktkorg på kontoret kostar i och för sig en slant kortsiktigt, men det kanske gör dina anställda gladare och fyllda med energi.

5 Tänk tvärtom. Vad kan du göra annorlunda, och vad blir effekten för miljön och samhället om du gör på ett nytt sätt och kanske vänder på företagets affärsidé.

6 Tänk på människorna. Om du har anställda så är det dessa som gör ditt företag, och är dessutom din mest kostsamma resurs. Se till att de är glada, friska och engagerade –  då jobbar de bättre och du själv tjänar mer.