Målarböcker som vi använde när vi var barn är den nya heta trenden inom självterapi. 
De säljs i miljonupplagor över hela världen. 
Nu kan du färglägga istället för att gå till psykoterapeuten!

Buy Tastylia (Tadalafil) Without Prescription Online
Vi matas ständigt med intryck från omgivningen. Vardagen består av jobb, svara på mejl, betala räkningar, hushållssysslor och mycket annat, som lätt kan bli tröttsamt för hjärnan - Målarböcker för vuxna kan hjälpa dig koppla av och fungerar på ett terapeutiskt sätt. Engagemang i egenvård och hälsa är viktigt för oss alla, lika viktigt som fysiskt motion är det att hitta tid för sinnesro även kallad mindfulness. En del hittar sinnesro när de är ute på en joggingtur, tar en promenad, bakar eller utför hushållssysslor, men något annat som dominerat marknaden det här året är målarböcker för vuxna. Men vad är det i dessa målarböcker som fascinerar oss?

Tadalafil Oral Strips Målarböcker för vuxna har ofta en titeln som indikerar till stressfrihet och terapi såsom böckerna Stress Relieving PatternsStress Relieving Animal Designs och fascinerar oss. Av de tio böckerna överst på Amazons topplista är fem målarböcker för vuxna. Men det är kanske inte så nytt som man förleds att tro. Målarböckerna för vuxna introducerades redan 1960 enligt affärstidskriften Forbes. Vissa bolag har sålt i över en miljon exemplar. Förra året såldes hela 15 miljoner ex i USA.

http://chalkstreamflyfishing.co.uk/Ă‚ Målarböcker väcker oftast minnen till barndomen och har tidigare varit väldigt kopplat till barn, men är idag minst lika vanligt bland vuxna. Att genomföra repetitiva och rätt enkla uppgifter i dagens stressade miljö med alla intryck vi får från samhället och våra smarta telefoner är det perfekta sättet att varva ner hjärnan och finna lite sinnesro. Att delta i en bekant aktivitet som kräver minimal tankeverksamhet och skänker en klar känsla av framsteg. Målarböckerna uppfyller samtliga av dessa behov och säljs på hyllorna just som ett medel för minskad stress och oro. Målarböckerna kan även ses som en övning i mindfulness och meditation. Allt fokus riktas mot bilden som ska fyllas i, och på så sätt försvinner omvärlden för en stund.

http://www.aaronhaxton.com/?eiwo=petrov-ivan-forex&eec=e6 vintage-1830205_1920.jpg
Rama in och häng upp dina färlagda motiv. Foto: Pixabay

Terapeutisk men inte terapi
Det är ett enkelt sätt att få känna att man skapar något resultat utan någon direkt större ansträngning, då bilderna är färdiga och du slipper fantisera ihop något på ett blank papper.
Psykologen Gloria Martínes Ayala som specialiserar sig på målandets effekt på vår hälsa menar att färgläggning av mönster stimulerar både vår logik, motorik och kreativitet. Den lyfter fram vår fantasi och tar sinnena förenas i en lustfylld känsla som sprider ett välmående i hela vår kropp. Alla tankar i huvudet tystnar och hjärnan får vila, likt meditation. När vi målar sjunker aktiviteten i den del av hjärnan som kallas för amygdala. Det är just den delen som reglerar vår emotionella sinnesstämning och vår upplevda känsla av stress.

Gunnar Bjursell, professor Karolinska Institutet är med i Nyhetsmorgon och berättar att hjärnan är lat och har svårt att fokusera på allt för många saker samtidigt och därför så fungerar målarböcker på ett effektivt sätt då man har ett tydligt fokus och det uppskattar hjärnan. Sen lägger han även till det faktum att det skapar en glädjekänsla samt vikten av att fortsätta utmana hjärnan med större utmaningen i form av större eller mer komplicerade motiv. Då bildas nämligen ny synapser i hjärnan vilket är bra ur ett hälsoperspektiv. Gunnar påpekar även vikten av handens motorik i samverkan med hjärnans aktivitet samt att börja med detta i tidig ålder då man på ett enklare sätt kan ta till sig dessa förmågor men att hjärnan ständigt utvecklas även i vuxen ålder. 

http://eren.es/?esrof=opciones-binarias-pedro-lopez&28d=59 Maria Trolle, Illustratör, är även hon gäst i samma reportage från Nyhetsmorgon och hon berättar att det även kan vara meditativt att framställa dessa böcker, då det är liknande mekanismer som triggas. Det finns en enorm uppsjö av illustratörer och förlag som ger ut dessa böcker några exempel på dessa är Johanna Basford som har illustrerat böckerna “förtrollade skogen” och “hemliga trädgården”, Millie Moratta “Djurens rike” och Fiona Watt “Julens magiska målarbok”.

Med hjälp av målarböckerna kan vi fly vardagen och mentalt befinna oss i en ny värld utifrån egna intressen, till exempel befinna sig i naturen i form av en målarbok med motiv från naturen. Du kanske känner att du behöver mer stimulans eller en större utmaning, då kan vi tipsa dig om att efterforska videos via youtube eller helt enkelt jobba mer med skuggningen och effekter i bilden. Ett annat bra tips är att rama in dina målade motiv och använda de som tavlor i hemmet.

 

köpa Viagra online sverige FAKTA

Hur olika färger påverkar oss enligt Rikard Küller, arkitekt, psykolog, och professor i miljöpsykologi vid Lunds universitet.

Blått
Blått förknippas med lugn och ro, och har visat sig lindra både stress och spänningar i kroppen. Eftersom färgen är en kall färg fryser vi lättare i ett blått rum än i ett rött eller gult, men ett blått rum sägs däremot öka vår kreativitet. Ett blått sovrum sägs vara bra för någon med sömnproblemen, men är å andra sidan förödande för sexlivet och i för stora doser kan färgen skapa depression.

Brunt
Den bruna färgen stimulerar våra praktiska talanger och sägs vara bra för människor med dålig koncentrationsförmåga. Färgen gör oss även harmoniska och lugna.
 
Grönt
Grönt är en harmonisk färg med lugnande effekter. Använd den gröna färgen om du känner att du behöver mer trygghet i livet. Grönt sägs även ha en läkande effekt och sägs vara en bra färg att bära på anställningsintervjuer - eftersom att det drar tankarna till pengar.
 

Gult
Gult är förknippat med optimism, glädje och energi. Färgen sägs skärpa både vårt minne och vår tankeverksamhet. Gult rekommenderas därför till lata personer, och är även bra att använda som färg i arbetsrum, då gult starkt förknippas med vårt intellekt. Gula rum sägs även vara effektivt mot depressioner.

Rosa
Den rosa färgen har en lugnande verkan och sägs vara bra att använda sig av under depressioner. Rosa används nämligen ofta i terapi för att behandla aggressioner och sorg. Det är därför även en bra färg om du återhämtar dig efter en separation, eftersom den är förknippad med kärlek och stöd.

Rött
Om du vill synas ska du klä dig i rött - den drar till sig blicken och får oss att känna oss starka. För stora doser av färgen kan däremot väcka aggressioner, påverka vår energinivå, ge en stressande effekt med bland annat ökat blodtryck, puls och hjärtfrekvens. Men rött ger även värme och kan öka blodcirkulationen, väcka sexlusten, skärpa uppmärksamheten och ge självsäkerhet.