L’Oréal tvingas betala en miljon i vite

go 2014-02-27

100 free online uk dating sites

click L’Oréal Sverige AB döms att betala en miljon kronor i vite för att bolaget brutit mot Marknadsdomstolens dom. Det slår hovrätten fast i dag.

watch Domen är en framgång för Konsumentombudsmannen som redan 2009 stämde L’Oréal i Marknadsdomstolen för att ha marknadsfört anti-rynkkrämer med vilseledande påståenden.

how do dating websites work KO vann målet i Marknadsdomstolen som slog fast att L’Oréal inte får påstå att bolagets ansiktskrämer kan minska eller ta bort rynkor om bolaget inte kan bevisa att de verkligen gör det. Om inte L’Oréal följde domen så skulle bolaget riskera att betala ett vite på en miljon kronor.

follow Men trots det fortsatte L’Oréal med den otillåtna marknadsföringen. På bolagets webbplatser gjordes reklam för produkterna Vichy Liftactiv CxP, Vichy Liftactiv Retinol HA, L’Oréal Revitalift och Age Perfect med påståenden som bröt mot Marknadsdomstolens dom.

mikey freman binary option KO stämde då L’Oréal i tingsrätten för att få vitet utdömt. Tingsrätten höll med KO och slog fast att L’Oréal hade överträtt Marknadsdomstolens förbud.

go to site Tingsrättens dom överklagades av L’Oréal till hovrätten. Hovrätten, som meddelade sin dom idag, gör samma bedömning som tingsrätten. Bolaget har alltså överträtt Marknadsdomstolens förbud dels för att bolaget använt de påståenden som tidigare förbjudits av Marknadsdomstolen, dels för att bolaget inte kunnat bevisa att påståendena är riktiga. L'Oréal ska därför betala vitet på en miljon kronor.

dating same guy Källa Konsumentverket