follow Minst 8 timmar om dan, 50% av din vakna tid, tillbringar du på jobbet eller med tankar på jobbet. 

see Enklaste och snabbaste sättet att få ett rikare liv är därför att du gör ditt jobb roligare och mer inspirerande.

Många betraktar jobbet som en plikt, ett nödvändigt ont, som det gäller att klara av eller stå ut med.  Andra tycker om sitt jobb men stressar för mycket, tar på sig för mycket, ägnar för mycket tid åt fel saker och känner ständig skuld att inte hinna med och då blir jobbet i alla fall en börda.

Vänd på steken och bestäm dig för att tycka om ditt jobb och se det som en energi- och inspirationskälla. Det kommer garanterat smitta av sig så att dina arbetskamrater och chefer blir gladare och kommer med egna initiativ.

Det blir en god spiral som gör att du blir gladare och mer energisk även resten av dagen. Men hur ska det gå till?

rtl 5 dating 1. Bestäm dig för att idag, precis just nu, ändra förhållningssätt till jobbet och se det som en möjlig källa till att få energi, glädje och inspiration.

follow link 2. Se på ditt jobb med nya ögon och lista upp minst 10 positiva saker med ditt jobb och var glad och tacksam för dessa. Oftast fokuserar vi på problemen och svårigheterna på jobbet och stressar upp oss över det. Men fokusera på de positiva sakerna först så blir det lättare att sen ta itu med det som inte är bra.

http://www.newmen.eu/pigils/niodjr/226 Positiva saker kan vara allt från smått till stort, tex: 

http://boersenalltag.de/blog/post/2017/04/24/sdk-ruft-zur-teilnahme-an-der-hauptversammlung-der-grammer-ag-am-24-mai-auf/index.html Arbetskamratersom är trevliga/varierande/oliktänkande/utmanande/stimulerande/lär mig nya sätt att tänka  Du kan se på arbetskamraterna ur en ny synvinkel.

enter site Chefersom är bra/rolig/inspirerande/utmanande/ger frihet/är engagerade. Du kan betrakta dina chefer på ett positivt sätt. Om chefen är oengagerad se det som en chef som ger dig frihet. En chef som lägger sig i, kan du betrakta som engagerad. En krävande chef kan du betrakta som utmanande och lärorik. Det är i alla fall värt att testa att se på chefens beteende på ett nytt sätt och försök hitta positiva sidor hos chefen.

how do you know when your ready to start dating Arbetsmiljön - Är den lugn/energisk/ stimulerande eller fartfylld? Du själv avgör till viss del hur du vill se på den.

http://hickscountry.com/media/6-2/ Läget - Är det  nära till jobbet? Om det är långt att åka får du kanske möjlighet till läsning om du tar tåg/buss.  Är det inte så långt ger det dig möjlighet till motion om du kan gå eller cykla, Måste du köra själv ger det dig möjlighet till att lyssna på musik eller ljudbok.

valuta forex pund Arbetsuppgifter -Enkla och lätta ger dig kanske stora möjligheter till reflektion. Utmanande uppgifter kan vara stimulerande.

autopzioni digitali cosa sono Kunder - De kan vara trevliga och lättsamma. Annras kan du kanske se dem som krävande, utmanande och lärorika.

follow site Friskvård & TräningFinns det på jobbet eller nära jobbet? Annars finns det program och appar som du kan ladda ner och kanske göra vid din arbets-plats eller under en rast.

Arbetstider -Har du fria arbetstider eller är de bestämda och tydliga. 

Mat -Bra matsal med bra mat, eller nära till bra restauranger? Om du varken har masal eller restauranger nära, se det som en  möjlig-het att laga egen näringsriktig måltid att ta med och dela recept med kamrater

Utsikt/Insikt -Har du fin utsikt från arbetsrummet eller ger den möjlighet att vända blicken inåt och reflektera och få nya insikter.

3. Börja arbetsdagen med att bestämma dig för att bara för idag ska du inte stressa upp dig oavsett vad som händer. 

4. Börja dagen med ett leende och hälsa på alla du möter, ta dig tid  för samtal om någon inleder det, istället för att tänka att du inte har tid. Det samtalet kanske ger dig bra info för dina arbetsuppgifter eller ger dig en känsla av gemenskap och glädje som gör jobbet roligare.

5. Tillåt dig själv att inleda samtal med arbetskamrater, var öppen med dig själv och lyssna på andra. 

6. Hitta inspirerande citat som kan pigga upp dig själv och som du kan maila vidare till andra. 

7. Hitta roliga historier som får dig att skratta och som du kan berätta för eller maila till andra.

8. Hitta artiklar/böcker med tips som får jobbet att bli roligare och sätt upp på arbetsplatsen, kopiera och skicka vidare.

9. Ta annorlunda initiativ, tex att massera varandra, eller ta en promenad tillsammans.

10. Sätt på musik och be andra om musiktips.

11. Gör något roligt på lunchen, gör något du inte brukar göra, t ex ta m ngn arbetskamrat på soppteater.

12. Kom överens om att hitta på en rolig aktivitet på jobbet en gång per månad och en gång utanför jobbet en gång per månad.

13. Prata med vänner som uppskattar sina arbeten och fråga vad det är som gör att de uppskattar sitt arbete och sin arbetsplats och vad de gör för att jobbet ska bli roligare.

14. Prata med arbetskamraterna om att hitta sätt att göra jobbet roligare, kom med dina tips och be kamraterna komma med sina.

15. Prata med chefen om att hitta sätt att göra jobbet roligare, kom med dina tips och be chefen komma med sina.

16. Avsluta arbetsdagen med att skriva ner och berömma dig för alla bra saker du gjort (utan att döma dig för det du inte hunnit med). När du är klar är arbetsdagen slut och du kan belöna dig med att ha roligt även på fritiden.

17. Om du drömmer om ett annat jobb. Vad är det med det jobbet som du trånar efter? Är det något du kan införa på detta jobb? 

Du kanske sitter på kontor och drömmmer om att vara utomhus och hålla på med trädgårdsarbete.

Lösning: Det kanske finns en altan/balkong/terrass eller ett helt utomhusområde där du kan anlägga en trädgård och sköta om, vilket skulle öka trivseln för alla, och fler arbetskamrater kanske skulle vilja delta i det projektet.

Är det själva utomhusjobbet du längtar efter? En del av ditt jobb kanske kan göras utomhus.

Är det friare arbetstider du vill ha? eller vill du jobba mer hemifrån? Det kan gå att ordna om du pratar med chefen.

Vill du ha andra arbetsuppgifter? Kom med förslag om det.

18. Är du chef? Delegera! Ta kontakt.

Är du chef och tycker att du har för mycket ansvar? Prata med din chef/styrelse, delegera mer, prata med dina arbetskamrater som du är chef över på ett jämlikt sätt så så får du både kontakt och respekt. 

19. Känner du för mycket stress/press/ansvar eller kan du inte sätta fingret på vad det det är som gör att du inte känner arbetsglädje  längre eller är det för många saker? Gå till en jobbcoach för att prata ut om det och få hjälp.

20. Behöver du mer utbildning för att göra det du drömmer om? Gå en kurs på fritiden, sök stipendium eller prata m arbetsgivaren så kanske du kan få utbildningen betald för att det är något som tillför ditt företag mervärde.

Det är bara din egen fantasi som sätter gränserna.